Lingbank snart klar til nye og store eventyr

Lingbank.jpg

Selvom partrederiet Lingbank med deres nybygning stadig rent fysisk er den mindste dreng i DPPO- ’’klassen’’, er den ikke desto mindre bygget topmoderne med fokus på design, miljø og effektivitet, som skal sikre enkle arbejdsgange og ikke mindst sikkerhed. 

Rederiet ejes af Benny Rasmussen og hans fire sønner - Jens og Jonas Rasmussen er partredere og besætning ombord på ”Lingbank”, mens Jeppe og Johs er tilknyttet rederiets aktiviteter på landsiden. Rederiet ligger i Hanstholm, hvor de i samme ombæring også har bygget en ny redskabshal, som gør, at rederiet får mere end dobbelt så meget plads til opbevaring af fiskeredskaber samt til skibets drift. Samtidig giver den nye bygning mulighed for, at Lingbank kan samle deres administrative aktiviteter.

Når det ene eventyr slutter, begynder det næste. 

Det gamle fartøj, som troligt har fisket for Lingbank de sidste mange år, blev for småt for rederiet. Men skibet var ikke færdigt med eventyr på vandet. Kursen var denne gang sat mod Vancouver i det vestlige Canada. Den nye ejer, Canadia Fishing Company, skulle sejle over Atlanten, gennem Panama-kanalen og videre op til Vancouver. Turen varede næsten 60 dage. 

At finde ro i kaos. 

At bygge et skib er ikke venstrehåndsarbejde. Det kræver engagement både for rederiet og for skibsværftet. Skroget til Lingbank blev bygget på skrogværftet Nauta Gdansk i Polen, hvorfra det blev slæbt af slæbebåde til Skagen. I april måned blev det Karstensens skibsværfts tur til at arbejde med skibet. DPPO var forbi i juli måned, og det var meget imponerende at se, hvordan der skabes ro, i det, der kunne syne som kaos. Der er en gennemsnitsbemanding på omkring 100 mand om dagen i form af smede, elektrikere, tømrere, malere og så videre, så der er fart over feltet. 

Men fart skal der også være, for torsdag d. 8 august var skibet på teknisk prøvetur, som forløb tilfredsstillende. Nu skal der lægges sidste hånd på skibet, inden det overgår til malerne. Det forventes, at skibet står klar til dåb sidst i september, hvilket kommer til at foregå i Skagen.

Fakta

  • Hoveddimensioner: 

  • Længde 49,95 m 

  • Længde PP 44,95 m 

  • Bredde 13,20 m 

  • Dybde shelterdæk: 7,90 m 

  • Dybde hoveddæk: 5,40 m 

  • Scantling dybgang: 7,00 m 

  • Hovedmotor: MAN Diesel & Turbo 8L27/38 – 2920 kW 

  • Gear/propeller/thrustere: Brunvoll/Volda 

  • Køleanlæg: MMC 

  • Vakuumanlæg: MMC 

  • Kraner: Seaquest