Vandets Hemmeligheder

For første gang var DPPO deltager til Naturvidenskabsfestival. Temaet i år var Vandets hemmeligheder. Maria fra DPPO dykkede i fællesskab med undervisere og elever ned i det dybe ocean, tog på en historisk rejse gennem fiskeriet og fortalte lidt om det naturvidenskabelige grundlag for kampen om vandet rundt om på kloden. Alt sammen for at blive klogere på det hemmelighedsfulde vand med udgangspunkt i fiskeriet.

 
Naturfestival+skilt.jpg

En simpel kemisk binding – dog grundlaget for alt liv

70% af jordens overflade er dækket af vand, og størstedelen er saltvand. Vand (H2O) er et af de mest fascinerende og ekstraordinære stoffer, vi omgiver os med, og det er en ressource, vi har i overflod, men som vi kun formår bruge en ganske lille del af. Maria forklarede de nysgerrige og meget interesserede elever, hvordan det pelagiske fiskeri foregår, og hvordan vi passer på havets ressourcer, når der fiskes. 

Fisk for selv de helt små 
Igennem Naturvidenskabsfestival var der tilmeldt gymnasier og udskoling, men også tre små klasser. Her var spørgsmålene noget anderledes. Mange af eleverne var eksempelvis meget interesserede i, om fiskerne ikke savnede deres mor og far, når de var længe væk, og i hvor mange fisk, der kunne være på en fiskestang. De var dog meget imponerede, da vi viste dem, at det professionelle fiskeri ikke bruger en fiskestang, men et stort net til at fange de store mængder fisk.

Til slut fik alle eleverne også mulighed for at røre og smage en brisling, og det kunne tælles på én hånd, hvor mange, der ikke ønskede at røre en fisk.

Til slut fik alle eleverne også mulighed for at røre og smage en brisling, og det kunne tælles på én hånd, hvor mange, der ikke ønskede at røre en fisk.

Klasseværelserne var præget af total fordybelse, og selv de urolige børn blev fascineret af fiskeriet. Ella fra 1.a gav sin knivskarpe anmeldelse af dagen: ’’Det var sjovt. Jeg synes, brislinger er søde, og de smager helt vildt godt. Og så har Maria vist os, hvordan nettet fanger fisk, og man får ikke hvaler med.” 

Ikke kun naturvidenskabelige fag

I dag handler fiskeriet ikke kun om at fange fisken, og derfor blev der også formidlet i fagene: Samfundsfag, psykologi, dansk og retorik. Vi gennemgik, hvilken effekt sproget  kan have, og hvordan sprogpsykologien kan påvirke forståelsen af et erhverv som fiskeriet. 

Inden undervisningen havde gymnasieeleverne ikke meget kendskab til fiskeriet eller de danske havnebyer.

’’Jeg må da nok indrømme, jeg ikke vidste noget om fiskeriet. Jeg har set lidt på tv, men har tænkt, det bestemt ikke var noget for mig og meget beskidt. Men det var interessant at høre, hvordan det pelagiske fiskeri slet ikke ordner eller rører fisken. Og hvor mange jobmuligheder der er i fiskeriet,’’ fortæller Viktor på 18 år, som til dagligt går i 2.g.


martia naturvidensa.jpg
 

Det stod hurtig klart for både Maria og underviserne, at fiskeriet i den grad har været underprioriteret i uddannelsessystemet, hvorimod landbruget er en del af pensum på alle skolerne. 

’’Det overrasker mig altid, når jeg taler med de unge elever, hvor unuanceret og begrænset deres viden er om dansk fiskeri. Ofte møder jeg en opfattelse af fiskeriet som værende umoderne og i tilbagegang. Dette er heldigvis ikke virkeligheden, men det fortæller mig, at vi skal være opmærksomme på ungdommen og ikke glemme den unge generation, som trods alt skal tage over for os en dag,’’ udtaler Maria Mejlhede, Kommunikationskonsulent DPPO.

Næste års Naturvidenskabsfestival bliver i 2020, og årets festivaltema er "Store opdagelser". Med dette tema skal der bl.a. markeres, at det er 200 år siden, at H.C. Ørsted opdagede elektromagnetismen.