Sig ‘‘ohøj’’ til de to nye skibe på vandet

September er den første efterårsmåned, men selv om træerne stille begynder at smide bladene, og de mørke tider nærmer sig med langsomme skridt, går vi en lys horisont i møde. Vi er blevet indbudt til dåbsfest hele to gange på bare én måned. Der er fremgang hos rederiet Gifico, som i starten af sepmteber inviterede til dåb af deres skib, Ceton, i Sverige. Og i slutningen af måneden blev det den længe ventede Lingbanks tur til at få champagneflasken slået på skroget. 

Ceton blev døbt i stolthed og solskin

Tidligt om morgenen d. 2. september var DPPO sammen med en flok af dagens øvrige gæster om bord på en gyngende katamaran, som i høj fart skød gennem bølgerne med retning mod Donsö. Her skulle den pelagiske trawler Ceton, tidligere kendt som Rockall, nemlig døbes. 

Billede 5.jpg
 

På kajen stod rederiet Gifico klar med åbne arme og bød på et tætpakket program fuld af spændende aktiviteter. Den svenske ø vrimlede også med nysgerrige skoleelever, som var en del af et større åbent hus-event for den martime verden. 

Dåbstalen blev holdt af Karl Gustav Claeson som er grunderlægger af rederiet.

Dåbstalen blev holdt af Karl Gustav Claeson som er grunderlægger af rederiet.

 Klokken 15 var Ceton klar til dåb. Dannebrog vejrede i vinden, og der var glæde i øjnene på dagens hovedpersoner, som efter dåben kunne kalde sig de stolte ejere af et imponerende skib på hele 69,9 meter. Det var dejligt at se så mange deltagere fra de danske havne, heriblandt vores kolleger fra servicefagene, fiskemelsproducenter og andre vigtige spillere fra den pelagiske verden.

__________________________________________________________________________________

Lingbank kan laste 1280 kubikmeter fordelt i otte rsw-tanke og har en man-motor på 4000 hk. Foto: Karstensens Skibsværft A/S

Lingbank kan laste 1280 kubikmeter fordelt i otte rsw-tanke og har en man-motor på 4000 hk. Foto: Karstensens Skibsværft A/S

Hanstholms pelagiske stolthed

I vikingetiden kunne man lægge en mønt under masten for at give skibet lykke. Indtil reformationen var det almindeligt, at præsten velsignede nye skibe, men efter 1536 skete det hovedsagelig for orlogsskibe. Skikken med at knuse flasker stammer formodentlig fra England og er første gang omtalt i 1780, hvor en flaske vin knuses mod skibet ’HMS Magnanime’.

Foto: Karstensens Skibsværft A/S

Foto: Karstensens Skibsværft A/S

 

 I lørdags blev det Lingbanks tur til at fortsætte den gamle tradition, og skibet fik sit navn. Selv om vejrguderne viste sig fra de våde sider, stoppede det ikke den gode stemning, og stoltheden kunne ingen vejrguder udfordre. Karstensens Skibsværft inviterede til reception, hvor der var dækket fint op, og den gode stemning fortsatte. 

Gaver, der gavner 

Rederiet Lingbank havde frabedt sig gaver og blomster og i steder valgt, at man kunne donere til den gode sags tjeneste, som forskellige borgerforeninger i Hanstholm kunne drage nytte af. Lingbank er det eneste pelagiske rederi i Hanstholm, men et rederi der i den grad er ankerkendt og beskæftiger sig med lokalmiljøet i og omkring Hanstholm.

Familien Rasmussen fra venstre: Jeppe, Jonas, Benny, Jens og Johs. Foto: Karstensens Skibsværft A/S

Familien Rasmussen fra venstre: Jeppe, Jonas, Benny, Jens og Johs. Foto: Karstensens Skibsværft A/S

Tilbage til virkeligheden

Efter mange, mange måneder med forberedelse og bygning af skib, skal familien Rasmussen fra Lingbank nu atter vende tilbage til det, de har glædet sig til, nemlig at fange fisk. De stævner mod fiskepladserne i Nordsøen for at fange enten sild eller brislinger.

Vi hos DPPO ser det som en ekstremt positiv udvikling for det pelagiske fiskeri, at vi nu har to nye topmoderne fartøjer, der er med til at sætte Danmark på verdenskortet. Denne udvikling viser nemlig omverdenen, at vi konstant arbejder med sikkerhed, miljøbevidsthed og gode arbejdsforhold. Det kan vi være stolte af.