Blåhvilling kan ses i regnskabet

blåhviling.jpg

Folk med kendskab til fiskeri og til fiskeri med henblik på produktion af fiskemel og -olie i særdeleshed ved, at tobis historisk set er en økonomisk meget afgørende art.  Det er den stadigvæk, selvom meget svingede kvoter på tobis har betydet en meget ustabil tobisomsætning år for år. Det kolde forår med lave vandtemperaturer til følge har forsinket det års tobisfiskeri. Med en tobiskvote på omkring 200 tusinde tons i år er der ikke udsigt til en rekordomsætning på tobis i dette års sæson. Heldigvis er fiskeriet efter arter, der bliver brugt i produktionen af fiskemel og -olie, ikke kun baseret på tobis.

Det er sikkert også de fleste med lidt kendskab til fiskeri bekendt, at brisling også en stor økonomisk betydning i industrifiskeriet. Det er dog måske de færreste der ved, at en helt tredje art har fået større økonomisk betydning de senere år. Pelagiske fartøjer har ikke bare til glæde for dem selv, men også for fiskemelsfabrikkerne og samfundet omkring dem skabt en større og større omsætning på blåhvilling. Det er en art, som primært fiskes langt hjemmefra i Atlanterhavet omkring Irland og England på store dybder. Fiskeriet blev udviklet i anden halvdel af 1970’erne, og i dag er det danske fiskeri selvfølgelig certificeret som bæredygtigt bærende det blå mærke fra MSC.

Fiskeriet er ikke blot miljømæssigt bæredygtigt. De pelagiske fartøjer har også formået at skabe en økonomisk bæredygtighed med en betydelig omsætning i blåhvillingfiskeriet.  I år har de pelagiske fartøjer landet 81 tusinde tons blåhvilling til en samlet værdi på 132,4 mio. kr. Til sammenligning blev der sidste år landet 61 tusinde tons blåhvilling til en værdi på 83,5 mio. kroner. 

EU's brexitforhandler besøger Thyborøn

0004ae6e-3b65-4bc9-b2c7-60c33d82e0f2.jpg

For de danske fiskere og de lokalsamfund, der er afhængige af de arbejdspladser, som fiskeriet skaber, er udfaldet af brexit forhandlingerne meget afgørende. Derfor hilses det også meget velkomment, at EU's chefforhandler i brexitforhandlingerne Michel Barnier har valgt at besøge Thyborøn på lørdag den 3. marts. Fiskeriet har en særlig problemstilling, når det gælder brexit, og EU's chefforhandler vil gerne mødes med fiskere og organisationer i dansk fiskeri, for at høre om fiskeriets problemstillinger og samtid give en status på brexit-forhandlingerne. Barnier har ønsket at mødes med borgmester i Lemvig kommune Erik Flyvholm. Det vigtige besøg af Barnier er et resultat af, at borgmester Erik Flyvholm  med en af Danmarks største fiskerihavne i kommunen har været meget aktiv, når det gælder fiskerierhvervet. Han repræsenterede de danske fiskeriafhængige kommuner ved den fælles europæiske konference i Spanien i november sidste år.

Desuden er Danmarks Pelagiske Producentorganisation sammen med Danmarks Fiskeriforening PO engageret i den europæiske fiskerialliance UEFA.  Ikke mindst for de pelagiske fiskere har resultatet af brexit-forhandlingerne stor betydning. Det glæder derfor direktør i Danmarks Pelagiske Producent organisation Esben Sverdrup-Jensen, at Michel Barnier kommer til Danmark for at lytte til de danske fiskere.

- Vi er meget tilfredse med, at Barnier kommer til Thyborøn på lørdag. Det er ikke en hr. hvem som helst, som aflægger os et besøg. Barnier er en af de vigtigste navne i Europæisk politik lige nu, siger Esben Sverdrup-Jensen. Fredag mødes Michel Barnier i København med den danske statsminister Lars Løkke Rasmussen og en række repræsentanter for dansk erhvervsliv.

S 144 themis døbt i skagen

64f0142c-a51a-4389-b144-fe6c9c6aef99.jpg

Effektivtet og høj produktivitet er kendetegnende for dansk pelagisk fiskeri. Det skyldes ikke mindst, at fartøjerne er helt up to date. Lørdag den 17. kom det seneste skud på den pelagiske stamme med dåben af nybygningen  S144 Themis. Omkring 300 personer var på plads i Skagen for at være med til at fejre dåben af nybygningen fra Karstensens Skibsværft sammen med ejerne familien Ryberg. Der var noget at fejre, for det er ikke for meget at sige, at det 63 meter lange pelagiske fartøj er det foreløbige højdepunkt i familen Rybergs virke som fiskere. Og det siger faktisk ikke så lidt, da slægten gennem generationer har ernæret sig som fiskere i mange hundrede år.

Nu flere hundrede år efter den første fisker i slægten blev født, er familien Ryberg med et spritnyt fiskefartøj klar til at tage hul på en ny epoke i slægtens fiskerihistorie. I dag driver familien et effektivt og topmoderne fiskeri efter konsumarterne sild og makrel samt industrifisk. Også før i tiden var familien foregangsmænd for at udvikle fiskeriet. Op til anden verdenskrig var familiens fartøj Rymo et af de første på Rörö, der fiskede sild med flydetrawl. I 1952 fik familien leveret nybygningen Themis. Et fartøj på 19 meter. Prisen var den gang 110.000 svenske kroner, og var den sidste større nybygning, som blev indkøbt til Rörö i næsten 30 år. Det fortæller noget om udvikling i fiskeriet, at den nye S 144 Themis, som er familien Rybergs første nybygning siden 1952, i dag  har en pris på over 140 mio. kroner.

Den danske forbindelse
Selvom familien Ryberg har base på Rörö i Sverige, så har familien en meget stærk tilknytning til Danmark. I 2011 blev Themis dansk og selskabet Themis A/S blev registreret i Danmark. Det er dog ikke kun på den erhvervsmæssige side, at familien Ryberg har tilknytning til Danmark. Slægten har også rødder i Danmark. I det 18. århundrede flyttede Balthazar Christian Grönbeck, en købmand fra Helsingør, til Rörö. Hans datter Mariana Grönbeck blev gift med Andreas Ryberg, og fra hende stammer Rybergslægten på Rörö. Den danske forbindelse har familien Ryberg således fortsat, og i mere end 100 år har familien samarbejdet med danske virksomheder. 

Et skib for fremtiden
Selvom nybygningen er det foreløbige højdepunkt, så er det også indledningen på et nyt kapitel i families lange fiskerihistorie. Rederiet Themis er løbende i gang med et generationsskifte inden for familien, som har været en stor del af projektet med det nye skib på forskellige områder.
- Den bedste måde at forudsige fremtiden på er ved selv at skabe den. Og det føler vi, at vi gør med bygningen af den nye Themis, sagde Anders Ryberg i hans tale ved dåben.

Med den nye Themis har rederiet også tænkt på fremtiden i henseende af, at fiskeriet kan foregå på en bæredygtig måde , så der også er fisk til de kommende generationer.
-  Vi er faktisk også ret stolte af, at vi med den nye Themis kan producere sild og proteinfisk , som er sunde og bæredygtige fødevarer, der kun sætter et lille klimaaftryk sammenlignet med andre fødevarer.  Det endnu en god grund til at spise fisk tit og ofte, sagde Anders Ryberg.