De sidste mange år har salget af sild været nedadgående. Men salget af sild, både marinerede, karry og dild, stiger nu for første gang siden 2010. Coops Mad-o-meter viser at sildesalget nu ligger på index 80, sammenlignet med 2010, hvor det lå på index 64. Vi har set en ikke uanseelig stigning i salget under de sidste to års Corona epidemi. Ifølge Coop Analyse skal en del af grunden netop findes i den danske befolknings ændrede frokostvaner under pandemien. Familien samledes i højere grad omkring frokostbordet derhjemme, i stedet for på arbejdet, hvilket betød flere sild blev langet over disken. Forhåbentligt vil denne vaneændring vare ved, og danskerne vil genåbne deres øjne for silden, ikke kun ved frokostbordet, men også som en aftensmadsmulighed.
Vi mangler dog stadig at få de unge forbrugere mellem 18-34 år til at købe sildene med hjem når de er ude og handle, da denne gruppe er den som ifølge Coop analyse spiser færrest sild. DPPO arbejder netop med denne problematik som partner i projektet Vild med Sild. Her sættes alle sejl ind på at sætte denne yderst bæredygtige og ikke mindst lækre spise i fornyet fokus hos de unge og klimabevidste forbrugere.
Sild er ikke kun et lækkert indslag til påskefrokosten – det er faktisk lidt af en super food som er spækket med vigtige fedtsyrer, vitaminer og mineraler. Sild er endda inkluderet i de 7 nye officielle kostråd, som er: ”Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk”. Det anbefales, at du spiser 350 g fisk om ugen. Heraf bør de 200 g være fed fisk som fx sild.